2 maj 2010

Flyfiction Guidar

Flyfiction Andreas hade lovat att ta med oss ut (oss= jag och Emilsson) för att fiska lite i hans hemmavatten. Tanken var att Lucas skulle med också men pga sjukdom i familjen fick han stanna hemma. Detta var ingen nackdel förutom Lucas sällskap då, men det är alltid gott med extra plats i båten :)
Klockan var väl strax innan sex när jag var vid båten och de andra anslöt snart, vi såg en hel del vak inne på väldigt grunt vatten när vi höll på att packa båten. Vi valde ändå att gå ut bland öarna som vi tänkt fiska vid.

Första platsen som vi betade av gav inget och vi stångade oss inte blodiga där utan fortsatte vidare till "Ålefiskarns vik" som Flyfiction kallar den. Här var det omgående tecken på fisk, vi såg flera vak och körde in så planerade driften så vi ksulle kunna komma åt dem. Samtidigt som jag står och luftkastar så ser jag ett vak i ögongvrån och lyckas placera ut flugan ca en halvmeter ifrån vaket, drog hem försiktigt och säger "nu kommer jag nog få fisk killar" Strax därefter sitter första fisken. :) (så gott när den går vägen)
Vi fiskar på ett tag till och jag får en ca 40:a till samt tappar en fisk i ungefär samma storlek. Larsson tappar också fisk i viken.
Efter någon timmas fiske börjar det mattas av på vakfronten och vi känner inget mer så vi passar på att äta frukost.

Mätta och belåtna beger vi oss vidare bland kobbar och skär, vi fiskar av ett par platser men det verkar inte vara någon hemma. Larsson har lite känningar men annars är det inget. Vi fortsätter runt holmen till nästa ställe, det gäller att söka fisken :), och vi kör in i en sydvänd vik. Vi driver längs bergväggen med lite olika grundplatåer som ligger utanför. Här känner Larsson hugg och fisken följer efter flera gånger. Jag kastar ut och har hugg jag med. Vi fortsätter och här är full aktivitet, vi har hugg eller följe på varje kast tyvärr så kliver fisken av nästan lika fort som den går på och någon sliter sig från larsson efter att suttit på lite längre. Vi kör denna vända igen och samma sak igen. Denna gång lyckas jag få in en till båten där jag krokar loss den, ca 35-40 denna med. Tredje gången så försvinner det helt och fisken är som bortblåst.

Nästa ställe vi hamnar på så är det åter igen Larsson som har känning, sen har emilsson ett hugg, som hållt sig ganska tyst än så länge, och så kommer det förbli ;). Vi uppehåller oss runt lite goa kobbar och skär en stund och jag hoppar iland för att det skall bli lättare att fiske.
Larsson drar upp en från båten medans jag står på land ser jag på sikt och jag känner pressen. Vadar ut på ett litet grundflak och har en riktigt mysig vik att fiska av med lite grund och djupkanter som känns helt rätt.
Här kommer fisket igång och jag får några hugg, de verkar nappa bäst när jag tar hem flugan i ganska hög fart. Sätter spöt under armen och drar hem....smaack.. Där satt 4:an. Fortsätter igen och mer hugg...samma sak och kör hem flugan snabbt. Pang, igen där satt 5:an,,,en stund..fan. Den kliver av. Då det inte var någon jätte så får det väl gå. Ringer Larsson och berättar att det är bra aktivitet. När Flyfiction båten kommer till viken står jag och drillar nästa... Detta var en bättre fisk och när jag lägger den mot spöt i vattnet passerar den 50 strecket med några centimeter. Då den inte var så fet som jag hade hoppats på släpper jag den igen.


ca 53 cm

Det fortsätter vara bra fiske och larsson och vi har hugg om vart annat och jag lyckas landa ytterliggare en och andreas 2 till.


Flyfiction drillar fisk

Det blåser upp mer och mer och fisket blir sämre och vi bestämmer oss för att ge oss vidare hemmåt med några korta stopp. Vi stannar till i viken som gav sån huggsexa förut men vinden gör det besvärligt. Vi gör iaf ett försök till och då ser Larsson ett vak i mitten av viken. Vi kastar på det och driver med utåt..då suger det till i min lina, men det känns konstigt, jag drar till och då sätter "dom" fart. Någon meter ner så ser jag 2 st silvermagar som sätter igång en mega dans. Jag blir så paff och försöker få ordning på dessa 2 galningar, de hoppar och drar åt alla håll. Tyvärr så sliter sig den största men med in till båten följer en fisk på runt eller strax under 40. Den andra var något större men svårt att säga hur mycket då det gick väldigt fort.

Detta var en helt ok avslutning på dagens fiskeäventyr. Jag får tacka Flyfiction och ser fram emot nästa tur i båten. Emilsson,,kämpa på. dagens tur i "flyfictionbåten" 10 st och många, många hugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar