20 maj 2010

Det går trögt nu..


Idag smet vi undan regnet och kunde på betryggande håll se blixtrar och regn falla över göteborg. Det var skönt att vara ute på havet och ha helt ok väder. Fisket däremot var inte så behagligt, Jag hade hugg ganska omgående iofs och såg öringen göra sig redo för en andra attack men blev istället skrämd av båten och vände iväg igen. Ytterliggare ett hugg lite senare på samma drift men ingen krokning av herr granstav. Vi bestämde oss för att testa "kooge lagun" som vi numera kallar den och joel hade hugg på andra kastet. Jag hade känningar på efter 6-7 kast och la snabbt ut flugan igen. Då satt dagens första. och sista :) Det va ena klen en på ca 30-35.
Det var inga vak och man kände inte den här kontakten med fisken som man ofta har annars,, var liksom,,avslaget på något vis. men det som var roligt var att i bilen ut till båten så sa jag till Joel att vi skulle ta fisk 20:15. 20:23 så låg första öringen i håven. inte så tokigt gissat.


på väg hem så drog Joel på med askeladden för full skuta och vi höll en kurs som kändes lite dum, jag tänkte tanken och var på väg att öppna munnen när PANG!!! jag ser hur motorkåpan flyger ett par meter upp i luften och motorn låter lite som när en säl klubbas.. (kan jag tro :) iaf så ser vi lite chockade på varann en stund men inser att motorn går och kåpan flyter. "Vi får nog köra och hämta den" jo, det gör vi.
Det var lågvatten och då kan man inte riktigt köra rakt över detta grund norr på björkö, vi blev varse om detta kan man säga. Men motorn klarade sig bra och endast en liten skråma blev det. Bra stål.
Ingen mer öring blev det iaf denna kväll och vi lyckades ta oss hem helskinnade.

/PG

2 kommentarer:

  1. körde också på ett grund nordöst om björkö, orkade inte kolla sjökortet.. kanske samma? klarade oss också pga att jag stirrade ner i vattnet och vettskrämt såg att det bara blev 30 cm djuppt, hann sänka farten men båten hade redan hög fart, men en bit av motorn flög av när den flög upp.... he he. /aleksi fishing.blogg.se

    SvaraRadera
  2. hehe,, ja det är skit :) man brukar klara det grundet med "småbåter" fast man får se upp vid "lågvan"

    /G

    SvaraRadera