15 april 2012

Lugnt hav

Det blåser lätt med vindar från väst, sydväst, på något sätt så tycker jag det luktar öring i luften, skall det bli en sådan kväll när det är fullt med fisk i viken, man läser ju rapporter och folk verkar ju ha fint flyt emellanåt med mycket fisk och relativt stor fisk.
Väl framme på parkeringen så ser jag att det redan är ett par fiskare på plats, står och tittar lite på dem medans vi riggar upp och ser hur 1 av dem efter  stund drillar en fisk - lovar gott.
Vi knallar iväg lite mer eggade nu och vägen till våran tänkta plats känns ovanligt lång och seg...fan, nu kände jag att blåsan inte var tömd heller. Det får vänta.

Smyger ner till vattnet och lägger ut, den värsta fiske ivern lägger sig lite då flugan landar på vattnet och man börjar ta hem. Ganska snart så suger det till men jag missar och ser snart en rejäl virvel i vattnet. Gott tänker jag, de är här.
Men det visar sig att efter detta skall det gå ganska trögt, visserligen så får Andreas en del fisk på andra sidan ön efter en telefonrapport. Jag knallar runt lite och fiskar av andra sidan på ön men inget där heller, bestämmer mig att gå tillbaka till sidan där jag började.
Försöker nu lägga flugan i en liten undervattenskanal som bildas mellan en ö och 2 kobbar, lägger ut... och igen. Där så suger det i och fisken är krokad. Gött. Öringen plaskar i ytan och snart sätter den fart rakt mot mig så får lite panik och måste springa bakåt med spöt i högan sky för att behålla kontakten, får åter kontroll och känner att fisken är kvar. Resten av drillen går fint men tar det ganska försiktigt då jag kör med ganska tunn tafs. Jag får lite hjälp av Lukas med en håvning, foto och återutsättning.
Det är en havsöring på kanske 52-53 cm som borde varit betydligt fetare, den har ju en megamun så det är synd att den inte tuggat mer spigg :)

Kort efter denna så krokar jag ytterliggare en fisk men betydligt mindre, kanske 35 cm men i god kondition och den var riktigt stark och fin.
Det kändes som om allt hände mellan 20.30-21 och efter den sista så avtar det igen. Fiskar nog fram till 21:45 ungefär men inga fler hugg denna kväll.
//Granstav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar