25 april 2012

Double Trouble

Onsdagsmorgon var kommen och tanken var att jag skulle få få lite tid för mig själv och vattnet denna morgon. Tjejen var ledig så hon skulle ta tösen så jag kunde komma ut i tid men en tjejkväll på något spa hade tydligen andra planer för detta och jag kom ut runt 11 tiden.
Väl framme och något luttrad att halva dagen hade gått så var det bara att använda tiden väl och sätta igång med fisket. Drog på en räka som jag kämpat med några dagar tidigare och den satte jag i en tångruska på andra kastet. Började bra detta.
Då satte jag på en liten fluga (stl 12) och det visade sig vara rätt medicin. Snart satt en öring på kroken och utan att först förstå det, så hade jag även använt öringen som agn!! Vid drillen så ser jag några jävulusiska vrivlar vid sidan av mig och blev lite stum någon sekund innan jag tänker - SÄL- och snart så visar sig ett sältryne en bit ut. Han blir lite rädd för mig misstänker jag och den drar sig en bit ut för att iakta mig en stund innan den drar sig vidare längs kustremsan. Öringen då ? Jo en öring i fin kondition på 40-42 cm kanske, den får gå tillbaka efter lite återhämtning från detta trauma.

Strax efter detta får jag på ytterliggare en öring som är betydligt mindre. Det är sedan hugg och vak om vartannat och jag missar väldigt många hugg,,,blir lätt fustrerad över mitt fullkomligt värdelösa "hookrate" och måste gå upp och ta en kaffe. Kanske är det stressen i kroppen som visar sig i mitt fiske. Jag går vidare för att sansa mig lite och testar nästa vik.
Här ser jag snart lite vak och lägger ut. Det smäller till på andra kastet men igen missar jag och hör barnförbjudna ord slungas ut i vinden. Så, ut igen,, Jaaa. Fisken är krokad. Det är lite bättre tyngd i denna dock ingen snabbsimmare och mycket riktigt så kommer det in en besa, dock ganska välmatad och den ligger 46 +-1. Även denna får naturligtvis gå tillbaka.

Min lilla fluga på stl 12 kändes väldigt liten i käften på denna och man undrar varför öringen äter dessa småttingar, det borde väl finnas annat men det sägs ju att öringen äter på det som är aktuellt för stunden och vad jag förstått så är det fler som haft bra fiske på just dessa småflugor det senaste.
Jag drar vidare då jag även testar en ny fiskeplats för mig och vill hinna se så mycket jag kan innan det är dags för hemgång. Jag kommer fram till en lite större vik som det tydligen skall rinna ut en å i en bit in om jag tolkade eniro rätt.
Jag börjar att lägga mina kast mot en sten som syns under ytan strax utanför en klippa för att sedan fiska av viken i en båge in mot land på min vänstra sida. När jag har ca 2 kast kvar och tagit hem halva linan så känner jag hur det suger till, hinner knappt reagera och ser en öring göra två luftsprång och sedan sätta fart utav hel... . All löslina dras ut i ett smack och även en bit på rullen drar iväg, plötsligt vänder den håll, troligtvis då jag satte lite press och ser hur linan fräser i ytan. Jag skrattar för mig själv och myser under drillen. Jag blir lite förvånad men samtidigt glad, för om denna fisken som var rikgtigt blank och fin men kanske 42-43 cm, kan vara så stark och ättrig, då borde det vara sjukt kul "när" det drar på en 60+ !! Jag väntar med glädje på denna dag.
Det blev iaf en intensiv fiskedag med 5 landade fiskar och många hugg. Fiskade mellan 11.15 till 14 och det var fram till 13 som det var aktivt. Sista timman var inte något vidare och kanske var det för att vinden avtog, den kom sig strax innan jag gick men hann inte stanna och se om fisket skulle komma igång igen.

Tänkte att jag kan lägga upp de 2 flugor som jag körde denna dag och som har fungerat bra även tidigare
//Granstav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar