2 augusti 2010

trippel rapport..


Nu börjar jag bli bekymrad, jag hade ju lovat mig själv en h-öring över 2 kilo i år.... var e den? här kommer facit över de tre senaste turerna
Torsdag kväll..

Varit på kalas ute på björkö och på vägen hem så satt suget så smet av mot krossholmen för ett kvällspass.
Det småregnade lite först för att sedan öka visade det sig efter en stund :)
Ganska snart hade jag på en fisk som tyvärr släppte, det kändes inte fantastiskt så det var väl den vanliga 30-40 cm storleken. Det var väldigt sparsamt med vak men då och då uppenbarade sig vak som borde vara från lite större fisk. Tyvärr blev det ingen mer öring denna kväll men hade något intressant som jagade flugan flera gånger, det blev en relativt liten plog men det var flera gånger under en ganska kort period som det följde flugan. Funderar på om det kan varit makrill som jagade för den var väldigt snabb, hade fisk ända fram till fötterna men han inte se den hörde bara hur den högg efter flugan precis vid vattenytan. kanske kan varit mindre sik eventuellt?
Regnet hade nu ökat en del och jag var lite för blöt och då huggen var för få var det svårt att motivera sig mer...sen att tjejen hade tapas hemma gjorde ju inte saken bättre.

Söndag


Drog förbi ett gäng skotrar..

Joel jag och Andreas P åkte till norra skärgården med joels båt, vi begav oss till öarna bakom hälsö där vi tänkte bestämma träff med familjen silver. Det kändes hett, som vanligt, och vi hoppade iland för att reka lite. Det blev inte så mycet rekande utan alla började fiska ganska omgående. Det kom ett rejält vak ganska omgående och det här var en fin fisk, man fick den här känslan att det kanske kunde vara denna dag som den klev på...
Vi körde på fram till strax efter nio på kvällen men det kom aldrig igång. Vi bestämde oss då för att flytta oss för att kunna hitta fisken, har ju haft några kvällar då an stått och nött fast och det har ju inte gett något, så lite "jagande" kändes bättre.
hittade snart en anna "kobbe" som vi la någon timma på, här borde det varit bättre tycker jag då det var lite små skär och kanaler emellan med bra fart på vattnet men allt som kom upp var en h-gädda som var joels prestation.
Vi begav oss innomskärs hälsö och fiskade av ett sund, här hade vi ögonkontakt ganska omgående och det var hyfsad fisk som var uppe och gjorde luftsprång. tyvärr kunde vi inte vara här för länge då joel skulle upp och jobba dagen efter så Andreas och jag körde på mellan 23-00:30 på björkö.
nu lyckades iaf Andreas få på en liten som släppte och strax efter det så fick jag på en också. Detta var nog min "årets minsta" och den kom nästan upp till 15 cm :)
Vi hörde en hel del fisk då det var omöjligt att se något men det blev inget mer denna kväll.

Måndag

Hade vägarna förbi öa igen på eftermiddagens så tänkte att det lika bra att ta en tur igen. Grejjorna låg ju i bilen. Denna gång betade jag av björkös norra del sett från hamnen.
Kvart över åtta så satt den iaf.
Den tog väldigt nära båten och när den satte fart så gjorde den det uppåt, det var det högsta luftsprång jag sett någonsin, den var säkert uppe på 2m efter det så var det ganska odramatiskt.Även denna fisk var i spannet 35-40.
Mellan halv nio och halv tio var det i princip inget, vare sig hugg eller vak men strax efter tio så hade jag ett rejält sug i linan men tyvärr så bommade jag denna..strax därpå började det regna och med det så var det god natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar