28 augusti 2010

Slutet närmar sig...

Här kommer nu en trippelrapport från senaste tidens fiske. Nyss hemkommen från senaste passet.

Lördag 28/8
Flyfiction och jag började lördagen med arbete på volvo och detta var väl inte den bästa starten som man kan ha på en lördagsmorgon. Men det regnade friskt imorse ändå så det är väl lika bra. Därefter så skulle Larsson på kalas så jag passade på att ringa bestämma träff med den andre delägaren i Flyfictionbåten så vi kunde smita iväg på en kvällstur i södra skärgården.
Det blåste friskt och var ganska besvärligt att kasta från båten. Det blir ju en som hela tiden får den bästa platsen och det var inte jag :)
Vi kom ut vid halv sju cirkus och stannade till vid ålefiskarns vik först men här fanns inget hämta. Vi fortsatte och testade en drift längs med kant som innan varit gev men inte heller nu gav det något och vi fortsatte mot "lagunen" so mvi tänkte skulle vara platsen för kvällen. Vi ankrade upp en bit ut för att fiska oss in i viken. Igen så hamnade jag fel och kunde inte kasta som jag ville utan fick kasta ut mot ett grund på andra sidan, men det var mycket gräs/tång eller som man kallar det i folkmun, skit, i vattnet här. Men det gjorde inget för strax därpå satt kvällen första fisk :) en fet brunfärgad öring på 40 någonstans kan jag tro. Det var svårt att fota då vinden och vågorna hjälpte till att göra det jävligt för mig.
(vilket senare ledde till att kameran nu ligger på tork i ugnen)


Vi fortsatte fiska oss längre in i viken och jag lyckades här att få ytterliggare 2 st små.



Efter detta så dog det ut här och vi fortsatte till sista stället för kvällen. Här hoppade vi iland och fiskade av en bergskant som varit lovande innan och dessutom låg rätt i vinden. Lukas tog här sin första för kvällen, en mindre öring som i princip tog flugan på land. Den gick och tugga tång precis i kanten av berget, blir alltid lika förvånad när man inser hur nära fisken är och så skall man ändå kasta så långt man bara kan...
Han hade ytterliggare 2 napp men det var inget mer sen.

Fredag 27/8

Skulle passa på att testa ett ställe bort mot Tofta hållet som vi har haft bra fiske på hösten för att se om det kommit igång. Tyvärr så hamnade jag i en förbannat seg bilkö och kom inte ut förrän vid halv 8.
Det var mycket småfisk som hoppade och sprattlade i ytan när jag kom ut och tänkte att det kunde ju vara bra. Alla gillar ju mat. Men det vekade inte hjälpa... Det var lite vak som jag misstänkte var öring och lyckades se en fisk som hoppade..kastade på den...och fick den...eller en annan. Den är väl tveksamt om den får kallas havsöring med sin ringa längd på knappt 15 cm.
Jag hade ett fint vak en stund senare och den här fisken verkade frossa i småfisk som rullade i ytan. Jag kastade på ett kok och precis när flugan landade i så kom dne igen och körde igenom stimmet. Tyvärr hade den nog annat i sikte än min fluga och lyckades få behålla sin frihet även efter denna kvällsmat.

Någon dag i slutet på juli

Tog en sväng med larsson och lukas och lyckades kroka 2 st mindre fiskar som båda var helt tokiga och hoppade som rodeåtjurar med utgången att båda släppte. Så det var ju en bra strategi. Sen var det väl inte mycket mer att berätta om denna tur. Lukas tog en fet också på ca 35-40 cm.

Slutet närmar sig.....

1 kommentar:

  1. "Slutet närmar sig" låter så hemskt tycker jag :-)
    Jag ser på det så här, Nästa säsong kommer allt närmre!

    Superfictionfly

    SvaraRadera