2 juni 2011

Öringfeske



Jag smet upp till ett sjö som jag planerat att testa ett tag för att se om man nu kunde få ta del av vulgata fisket. Det var första gången vid denna sjö så det skulle bli intressant att se vad som skulle bjudas. Det dröjde inte länge förrän de första vaken klev det hyfsat lugna ytan trots vinden.
Jag passade på att fiska mig runt sjön så man fick en överblick av helheten. Det fanns ett par trevliga vikar och ställen att fiska av, dock hade vinden tagit i nu så var (för mig iaf) omöjligt att fiska på denna sidan som jag nu vandrade längs. får bli nästa gång.
När nästan hela varvet var klart så hittade jag iaf en vakande öring som var inom räckhåll, fiskade på den en stund men det gick naturligvis inte och satte mig för att spana lite och passade på att knäcka en lagom fesljummen ostmacka. Då ringde Larsson och berättade att Lucas var på väg upp, kul med lite sällskap. Vi fiskade en stund på den öringen som igen hade börjat vaka men tyvärr så var den för kinkig. Vi tog ett varv till och i princip på motsatt sida av sjön så hittade vi en lugn liten vik där en mindre fisk, tror tom att det var två från början, gick och tuggade i ytan, var lite svårt att se vad den tog men vi tror att det var lite spent, men då och då kom det upp en vulgata och det var ju inte så att denna fisken lämnade dem ifred. Den gjorde även ett försök på en större nattslända, som sländan vann med nöd och näppe :)

Men även denna gång gick öringen segrare trots att det var riktigt nära då den slukade Lucas fluga men tyvärr satt han och sov lite och missade detta hugg.






Lucas och jag smyger på öringen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar