25 maj 2011

Tiveden

Denna veckan startade på bästa sätt med en planerad fisketur till Tiveden flyfish.
Jag och Andreas drog iväg för att senare plocka upp Lukas på vägen och bege oss uppåt mot skogarna runt Karlsborg.
Väl framme så tog Andreas (tiveden) emot oss och man kände sig lika varmt välkommen som vid förra besöket.
Vi startade fisket i den stora sjön och denna var ny för mig då jag bara fiskat strömsträckan innan. Sjön är mycket trevlig må jag säga med många vikar och öar som skapar mycket olika och intressanta fiskeställen.
Tyvärr hade vi inte någon vidare tur med vädret och det blåste mer eller mindre storm vilket begränsade fisket en hel del och troligvis påverkade det resultatetockså :)
Vissa i sällskapet ville fiska fiska efter kepsen när det blåste på...Vi fiskade oss iaf runt sjön och det är som Andreas (tiveden) påstår, att fisken går mycket strandnära så det gäller att vara försiktig när man skall nypa dem :)

Nästa del i fisket var strömsträckan som jag har mycket trevliga minnen från senast vi var här. Det var betydligt svårare nu kan jag säga :) Det är en fin sträcka som de har till förfogande och roligast är väl den biten som strömmar som kanske sträcker sig 1-2 km ner från den nyuppsatta kåtan som vi var tvungna att inviga. Ett mycket trevligt initiativ får jag säga och den fungerade utmärkt att sova i också för den delen (tog visserligen en whiskey eller två för att vara på den säkra sidan)
Fisket var dock lite trögt och vädret spelade säkerligen åter igen en viktig del. Det var en rejäl kläckning av gul forsslända ena kvällen men endast lite sporadisk med danica så fisken var inte speciellt aktiv i yan, några vak här och där kunde vi trots allt se medans vi strök upp och ner längs ån.
Vi landade väl 6 fiskar varav 2 öringar (i sjön) och ett antal tappade, kanske inte det bästa facit men ibland är inte moder natur med en vilket är en del av spelet.

Men det är ju gött att komma ut :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar