19 juni 2011

havsöring, brunöring och sik...

Då blir det en trippelrapport,, har tyvärr inte hunnit rapportera hur fisket har varit men nu kommer iaf en liten summering.

den 7 juni var man entledigad från jobbet, på egen begäran visserligen, men det var nödvändigt då fiske stod på schemat. Man var ju som vanligt taggad till tänderna men tyvärr så mättades det av lite kvällen innan avgång pga dåliga väderrapporter.
Jag åkte hem till Larsson vid 8 snåret för att så vi sedan hemma hos "Flyfiction-residence" skulle bestämma varthän det bar över en morgon kopp av det härliga kaffet som Andreas ordnade till mig. (Han är den enda i vuxen ålder som jag vet inte kan koka kaffe.. )
Men iaf efter lite telefonsamtal, spekulerade och analyserande så blev det följande resultat
1. Havsörings fiske från båt
2. strömmande vatten i form av säveån.

Vi hade tur och kunde nypa de 2 sista korten för dagen på den övre sträckan.

Väl ute till havs iaf så var det ett jagande för att få tag på lite öring, vi fiskade av ganska mycket ställen och det var väl någon eller några kontakter per ställe. Tyckte dock att det verkade vara tätare mellan huggen bland de yttersta skären och där vattnet var livat så att säga. Det blev väl ingen jätte succé men hade en fin fight med en ca 40 cm öring som var riktigt stark och ursinnig men som klev av efter en stunds drillning. Lika bra det, iaf så var det höjdpunkten från denna tur.
Därifrån så var det raskt in i bilen och sedan lunch i sävedalen där en pizza slängdes in imagen för att omvandlas till rå energi och lite spillning.


Ån..

Man blir ju lika rörd varje gång man kommer upp,, en sådan fin sträcka så nära gbg. Det är ju himla trevligt.
Vi vandrade längs ån och spanade lite, noterade att det var lågvatten, och hoppades att det kunde hjälpa till för fisket. Det var måttligt med insekter, en och annan danica, och jag gör ett försök på en fisk som jag ser vaka framför en nacke. Strax hör jag hur larsson har lyckats ta en öring. lyfter på hatten..
Jag byter plats och testar på en annan fisk lite mer nedströms, slurp. Gott, en liten, liten öring får syna dagens ljus men snabbt får den återse sin ståndplats bland grus och grenar.
Jag lyckas få en till lite senare på väg upp för ån igen, denna något större men inget att skryta med.
Vi fiskade och spanade denna som det visade sig blir, ljuvliga kväll, längs ån och pratade lite med likasinnade för att sedan åka hemåt när mörkret föll. Det blev trots allt en hyfsad dag.

Någon dag senare så var jag på jakt efter en öring..men fick ingen. Dock fick jag en sik på ca 40 cm :)
Det är alltid trevligt.
nog om den turen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar