12 juli 2012

Trägen vinner

Jag gav mig ut med vetskap att det ev skulle börja regna men hoppades att de hade gjort ett misstag på smhi, jag menar, det har ju hänt förut. Det kom några droppar i bilen på väg ut vid halv tio tiden men för att snabbt försvinna. Skönt tänkte jag för mig själv.
Började som vanligt på lite djupare vatten för att sedan fiska mig grundare ju längre in på natten det lider, väl framme så vadade jag ut tills jag kom fram till den lilla stenen som ligger under vattnet och som hjälper till att få en meter eller två till på kastet så jag når fram till djupkanten. Ganska snart ser jag lite fisk som jagar i ytan men misstänker att det är näbbisar. Det är dock emellanåt några vak som jag tycker är lite för "tunga" för att vara näbbisar. Här fiskar jag på tills det mörknar lite mer och har lite plogar efter flugan, näbbgäddor som jagar flugan. Tycker att det är dags att byta till flytlina nu så vadar in och tänkte samtidigt på att fylla ådrorna med lite varmt kaffe. När jag väl har riggat om och hällt upp en kopp så fullständigt öser det ner regn och jag får ta skydd under lite träd. Här blir jag sittande en stund och hinner med både en och två koppar kaffe. Regnet vill inte ge med sig så jag beslutar att gå tillbaka till bilen och se hur det blir.
Till min stora lättnad så slutar snart regnet och jag kan passa på att fiska en stund till, på med den blöta jackan och vidare till nästa ställe.
Här möts jag omgående av ett vak och det låter ungefär som om någon slog en snöskyffel i vattnet, pulsen steg och direkt så vaknade alla sinnen till liv igen. Jag har inte exakt koll på tiden men tror att det är runt 24 nu och förutom den stora öringen som var uppe är det även lite sik i farten, tappar ett par stycken. Det är lite grova plask varvat med små nätta vak från och till och även vädret är lite från och till, kommer någon liten skur till men inget att gömma sig för. Jag går igenom ett tiotal flugor och gör allt som jag kan komma på vad gäller hemtagning etc, men den vill inte hugga.
Strax innan 02 så sätter jag på foamflugan igen, det var denna som jag började med och som jag vet är godis för öringen, passar även på att ändra position så jag fiskar vattnet från en annan vinkel än vad jag gjort tidigare.
Drar hem med ganska långa jämna tag, någon paus då och då. Jag är snart hemma och är precis på väg att lägga nytt kast när det händer. Jag får hugg. Äntligen så sitter den, känns inte så tung i början men när jag får in den på lite grundare vatten så blir den bångstyrig och sätter fart ut igen, så här håller den på några gånger innan den snällt kommer och lägger sig i håven.


Denna öring vägde in på 1,55 kg och var ca 53 cm. Den borde nog vart lite tyngre om den hade varit i sina glansdagar men den gjorde mig glad som den såg ut idag också.
Det är ju så att efter man har fiskat en natt så kurrar det ju i magen, och vad är godare än  egenfångad öring.
Det fick bli en marinad på rivet limeskal, pressad lime, riven ingefära, japansk soja, lite olivolja och sambal oelekpasta. Detta blandas ihop och hälls över fisken, sen in i ugnen med lite grönsaker. Till detta körde jag lite nudlar och en fetaost creme med lite hackad chili. Det var mumma. lite vitt slank ju ner också :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar