26 maj 2012

Vulgata tider

Jag har nu gjort lite försök på detta hemliga brunöringsfiske och konstaterat att det är en del tid som måste läggas. Var ute för några dagar sedan och det var väldigt fint väder som ni antagligen känner till. 
Jag var framme vid sjön runt 12 och som vanligt så gick jag fel och tappade en cirkus 30 min och en massa vätska. 
Det var en dag i stekande hetta och i princip ingen aktivitet hos fisken. Efter åtskilliga timmar så började jag fundera på hemgång men runt halv sju så började det dra in åska och snart så stod man i hällregn och detta var medicinen.
Plötsligt  blev fisken som tokig, det började vakade över hela sjön och ibland blev man ambivalent kring vilken fisk som man skulle jaga.
Jag lyckades trots detta  inte kroka någon denna dag utan fick gå hem något blöt och revanschsugen.



Nästa försök i sjön blev minst sagt en katastrof.
Jag hade lyckats få till en förmiddag för lite fiske och gav mig iväg med känslan hos ett barn som snart skall få godis. Jag var nästan framme vid sjön när jag kände att ryggsäcken hade öppnat sig och det ramlade ut lite vattenflaskor samt min plånbok....nej,,, vänta nu,,, var är mina bilnycklar!!!
Jag insåg snart att jag saknade mina bilnycklar. Här står jag nu mitt i skogen och har ingen möjlighet att ta mig hem. Det var ett tungt beslut att fatta men jag var tvungen gå tillbaka och leta efter nycklarna... hade inte ro till annat.
Till slut när jag hade jag fått en lättare nackspärr och svetten rann längs ryggen så bestämde jag mig att ändå fiska en stund, annars hade ju allt varit förgäves,,
Det var en del sporadiska vak men svårt att hitta en fiska som man kunde jaga och samtidigt hade jag denna ångest över att lösa hemfärden hängandes över mig. Sambon började jobba 17 och jag var tvungen att komma hem innan detta och ta hand om dottern.
Jag beslutade att lägga ner fisket och leta en stund till.
För att det hela skall bli lite bättre så insåg vi också att extra nyckeln till bilen fanns ca 6 mil hemifrån.... vafan är det frågan om..... Men iaf så kl 23:30 så var man hemma igen och bilen likaså, dock inte i garaget för där kommer man ju inte in då magnetlåset ligget i skogen :)
En dag som skulle handla om njutning blev en mardröm och gick väl på ca 3 papp!!!
Men om någon hittar en Saab bilnyckel i skogen så får ni gärna höra av er.
//Granstav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar