31 maj 2012

Frustration

Det var onsdag och ytterliggare en lucka hade öppnat sig i kalendern för lite fiske. Jag hade dock bara förmiddagen på mig så bestämde mig att testa en fin liten å som är allmänt känd.
Jag gick länge och spanade efter vakande fisk och det var ganska trögt men tillslut hittade jag en fisk som vakade, eller rättare sagt, ett par fiskar för det var först en "medel" sedan stod ytterliggare 2 st framför en liten nacke. Jag gjorde lite försök på den större av dem 3 men lyckades inte få den att stiga på min fluga, det gjorde däremot de mindre på slutet av driften och jag tappade den första sedan så satt den andra några kast senare. Kul med fisk fast det var väl inte den jag hade hoppats på.
Bestämde mig för att lämna denna platsen för att inte bråka mer med de små.

Gick vidare ner mot ett lugnflyt och satte mig där för att ta mig den obligatoriska kaffepausen.
Att sitta där i denna miljö och sippa på kaffet.. kan det bli finare. Det finns väl risk att man låter som en gammal gubbe med yllekofta men måste säga att jag gillar det. Det senaste så har fiskesuget tagit mer och mer plats i min själ och det börjar bli riktigt jobbigt att inte få komma ut så mycket som man vill. Tur att det finns flugbindning och massa bra bloggar etc..
Tillbaka till fiskepasset, jag spanar in lite vak och det är nog en 2-3 st lite finare fiskar som då och då visar sig. Har lite svårt att urskilja exakt vad de äter men det kläcker ju lite sporadiskt med gula forssländor är väl troligtvis några av dessa. Annars är det väl en annan slända :)
Jag ger dessa fiskar ganska många försök men de är för rutinerade för en newbie som mig.
Tillsut ger jag upp detta och vandrar vidare nedåt och drar en lov men inget att rapportera där så beger mig uppströms igen. Vandrade på stigen så ser jag i ögonvrån hur jag skrämmer iväg någonting i strandkanten och stannar upp en stund. Snart så simmar det in en fin öring och placerar sig på sin ståndplats under lite grenar ca 50 cm från kanten. Tänker att detta blir ju nice, vänder mig för att gå tillbaka och smyga på den bakifrån, poff, där stack den igen. Här kan vi prata om skygg öring. Jag lägger mig lite bättre och tar fram kameran så jag iaf får den på kort, för det blir nog svårt att ta den på spöt.

Jag lyckas få ett hyfsat kort på den, svårt att avgöra storlek och vikt men kan tänka att den ligger någonstans 5-8 hg. Den såg iaf imponerande ut när den stod där och lata sig. Gjorde några tappra försök på den men det var för mycket buskage runt så fick helt enkelt inte ut flugan. Försökte med "pilbåge" metoden men saknades ca 30 cm tyvärr.
Vandringen fortsatte snart sakta hemmåt igen och på vägen skulle jag träffa ytterliggare en gäckande öring. Denna stod placerad vid ett brofäste och den var lätt på 1,5-2 kg. En riktig pjäs och till skillnad från den förra jag såg så gick den och plockade sländor i ytan. Gjorde som ni kanske förstår några försök på även denna men snart så satt flugan i träden och tafsen var tvungen att kapas. Jag gav upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar