15 juni 2010

ojsan..

Tjejen och jag skulle ta en liten picknick i skogen och då tänkte jag att man kan passa på att utforska lite sjöar som ligger i ens närhet. Läste lite om den sjön som jag tänkte besöka och det skulle tydligen göras någon utsättning av båge varje år så man kanske kunde ha flyt. Men jag tog med mig gäddspöt för ville även testa en ny lina. (kunde dock inte låta bli att slänga med lite torrflugor också ifall det skulle vara vakfest).

Efter en härlig promenad så kom vi fram till sjön men att kalla det sjö var nog att ta i. Damm möjligtvis :)
Det var iaf ingen aktivitet och jag började se om det fanns någon gädda. Naturligtvis inte. Efter en stund såg jag lite småfisk som jagade i ytan utanför ett näckrosbälte så slände på en spinner och tänkte att man kanske kunde trixa upp en borre med lite tur. Då ser jag hur ytan krusas och en nacke plöjer fram.. det där var ingen borre tänker jag, då kommer det igen,, och igen. Det var precis som den gick och bara plöjde i sig myggor och sländor (fanns en och annan vulgata på ytan men väldigt sparsamt). Jag la ut flugan, fan, värdelöst kast, men vaket var nu bara någon meter ifrån flugan så ingen ide att göra om, och där försvann flugan. Jag strippar hem lite lina och snart så känner jag tyngden, knycker fast flugan i mungipan och sen bär det iväg :)


Måste säga att spöt var inte så "tråkigt" fastän det är en 8/9, fisken lyckades kröka det och slita ut lite lina på rullen innan den tröttnade och simmade in i min lugna famn. Måste säga att jag blev lite förvånad över detta, hade aldrig trott att den sjön höll fisk. Här har man lagt massa hundralappar på fiskekort när man kan få detta för en kostnad av 80 öre dagen. :)

Båge 1,3 kg

1 kommentar:

  1. Bågekungen? har slagit till igen! Det var inget fel på den fisken, ser ut att vara i helt ok kondition! Vi får testa den snart igen.....

    SvaraRadera