18 juli 2010

spontant kvällspass

Efter en veckas havsfiske i norge så är man hemma igen. När jag låg på soffan i torsdags så började suget efter öringen komma krypande,,var riktigt längesedan man gjorde en tur nu, så vid 23 tiden så tyckte jag att träden såg väldigt stilla ut och bestämde mig för att dra ut till kusten.
Väl framme så visade det sig att det blåste rätt rejält ändå,, men hittade en läsida som jag började fiska på. Efter ca tio minuter så ser jag ett vak vid några stenar som ligger som en minipir lite längre ut. Jag går närmare och snart så ser jag rejäla vak, hela fisken är över och jagar "något" jag testar svart zonker, små räckor, fisk, magnus, inget verkar få den att hugga. Jag sätter mig på bryggan och stirrar ut en stund, misstänker att jag skrämt iväg fisken med mitt intensiva fiskande men så sätter det igång igen. Jag har även passat på att lysa i vattnet lite längre bort och det var väldigt mycket små genomskinliga räckor med glimmande ögon, (antagligen pga pannlampan) men knyter därför på en liten uppehängare av en ljus räkimitation sen smyger jag ut igen och lägger första kastet,,,inget,,,andra kastet ..när jag nästan är hemma med flugan så kommer en härligt plog och ser hur fisken vältrar sig över flugan men natuligtvis så missar den. Jag kör på en stund till men strax efter 01 så ökar vinden ytterliggare och aktiviteten avtar helt. Jag vänder hem återigen besegrad av silvret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar